Aktualności

Szybsze powiadamianie ratunkowe

Szybsze powiadamianie ratunkowe Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji opracowało ulepszony, zaawansowany technologicznie system obsługi zgłoszeń alarmowych, w tym m.in. na numer 112. System będzie zintegrowany

Szybsze powiadamianie ratunkowe

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji opracowało ulepszony, zaawansowany technologicznie system obsługi zgłoszeń alarmowych, w tym m.in. na numer 112. System będzie zintegrowany ze wszystkimi Wojewódzkimi Centrami Powiadamiania Ratunkowego, a wszystkie telefony będą przyjmowane w jednym miejscu. Dzięki temu operatorzy będą mogli szybciej wezwać na miejsce zgłaszanego zdarzenia odpowiednie służby. 26 sierpnia br. na konferencji w Lublinie odbyło się sprawdzenie Systemu Informatycznego Powiadamiania Ratunkowego z Systemem Wspomagania Dowodzenia Policji.

W konferencji wzięli udział m.in. Włodzimierz Karpiński, sekretarz stanu w MSWiA oraz Piotr Kołodziejczyk, podsekretarz stanu w MSWiA oraz Genowefa Tokarska, wojewoda lubelski.

Zgodnie z unijnymi standardami każdy obywatel UE powinien mieć możliwość porozumienia się we własnym języku z operatorem obsługującym numer 112. Operatorzy będą przyjmowali zgłoszenia w językach urzędowych UE. System będzie zintegrowany ze wszystkimi Wojewódzkimi Centrami Powiadamiania Ratunkowego. Dzięki temu rozwiązaniu w skali całego kraju awaria techniczna jednego centrum pozwoli na przejęcie jego funkcji przez inne centrum.

Po wywołaniu numeru 112 odpowiedĹş nastąpi w ciągu 10 sekund. Przygotowanych jest 17 obiektów, będących siedzibami centrów powiadamiania ratunkowego. Są one zlokalizowane w miastach wojewódzkich z wyjątkiem województwa mazowieckiego, gdzie oprócz Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Warszawie funkcjonować będzie drugie centrum w Radomiu.

Do systemu włączona została obsługa numeru alarmowego policji (997), której nie było w systemie powiadamiania ratunkowego, utworzonym w ustawie z 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej. Policja zaraz po Państwowym Ratownictwie Medycznym przyjmuje największą liczbę zgłoszeń alarmowych, jak i interwencyjnych.

W spotkaniu w Lublinie uczestniczyli również koordynatorzy Wojewódzkich Centrów Powiadamiania Ratunkowego ze wszystkich województw, przedstawiciele lubelskiej straży pożarnej i policji.

Organizatorem spotkania było Centrum Projektów Informatycznych MSWiA.

***

Jednolity System Teleinformatyczny Powiadamiania Ratunkowego zwiększy efektywność i skuteczność działania numeru alarmowego oraz bezpieczeństwo obywateli.

Informacja o zagrożeniu trafi bezpośrednio do operatora Centrum Powiadomienia Ratunkowego/Wojewódzkiego Centrum Powiadomienia Ratunkowego. Następnie operator niezwłocznie wprowadzi zgłoszenie do systemu (w ramach wspólnej, wydzielonej podsieci OST 112) i powiadomi właściwe służby o zaistniałym zdarzeniu.

A to już wiesz?  Walka z powodzią na południu Polski

Nowoczesna platforma teleinformatyczna dla 112 to nie tylko usprawnienie systemu zgłoszeń telefonicznych. System ma zapewniać także możliwość elektronicznej rejestracji danych przekazywanych przez osobę zgłaszającą (w formie elektronicznego formularza), a także natychmiastową wizualizację lokalizacji zdarzenia. Cyfrowy „system mapowy” sam szybko zlokalizuje miejsce wypadku, skalę zdarzenia, a także ułatwi operatorowi podjęcie decyzji, co do rodzaju i liczby podmiotów potrzebnych do akcji ratowniczej. Dzięki temu służby nie muszą już przekazywać sobie informacji, a niezbędna pomoc nadchodzi szybciej i jest lepiej zorganizowana.

Nowo wdrożone aplikacje umożliwią koordynację i monitoring działań ratowniczych i medycznych, a także pozwolą określić średni czasu obsługi pojedynczego zgłoszenia. Co więcej, nowe rozwiązania teleinformatyczne umożliwią obsługę zgłoszeń od cudzoziemców, od osób niepełnosprawnych, a także zgłoszeń pochodzących z systemu eCall. Jest to system ostrzegania o wypadkach samochodowych zainstalowany w pojazdach w Europie. W razie poważnego wypadku system automatycznie nawiązuje połączenie z numerem alarmowym 112 i przesyła informację o położeniu pojazdu. Pozwala to skrócić czas reakcji służb ratowniczych, a tym samym ocalić życie osób, które mogą nie wiedzieć, gdzie się znajdują lub nie być zdolne do porozumiewania się.

za http://www.mswia.gov.pl

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy