Edukacja

JAK SOBIE RADZIĆ Z POWODZIĄ. Materiały dydaktyczne dla nauczycieli

Materiały dydaktyczne dla nauczycieli „Jak sobie radzić z powodzią” zostały opracowane z myślą o wypełnieniu luki, jaka istnieje w Polsce w zakresie materiałów edukacyjnych i

Materiały dydaktyczne dla nauczycieli „Jak sobie radzić z powodzią” zostały opracowane z myślą o wypełnieniu luki, jaka istnieje w Polsce w zakresie materiałów edukacyjnych i dydaktycznych dotyczących powodzi i metod ograniczania jej skutków oraz doświadczeń w prowadzeniu w szkołach edukacji powodziowej. Materiały zamieszczone w wydawnictwie Jak sobie radzić z powodzią przeznaczone są dla nauczycieli ze szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych.
Zamieszczony poniżej tekst został zaprezentowany na II Warsztatach Samorządowych – ‘Czy jesteśmy przygotowani do powodzi?’, zorganizowanych przez IMGW w dniach 20-22 października w Ustroniu.

Wydawnictwo zostało przygotowane w ramach Projektu OSIRIS (Operacyjne Zarządzanie Zagrożeniem Powodziowym w Społeczeństwie Informacyjnym) finansowanego przez UE, ale jest też efektem wieloletnich prac i doświadczeń pracowników Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej realizujących od powodzi w 1997 roku program współpracy z samorządami lokalnymi w zakresie ograniczania skutków powodzi.
Ostatnie doświadczenia i badania prowadzone przez IMGW dowodzą, że mimo tragicznych skutków wielkiej powodzi w 1997 roku oraz następnych, które wystąpiły w kolejnych latach, nie jesteśmy do takich katastrof przygotowani. Nie posiadamy dostatecznej wiedzy na temat samego zjawiska powodzi i nie wiemy, jak się przed nim dobrze chronić. Nie znaczy to jednak, że jesteśmy zupełnie bezradni. Władze gmin i powiatów podejmują różne działania profilaktyczne, również mieszkańcy, nauczeni doświadczeniem, sami podejmują wiele działań, aby zmniejszyć straty. Niestety, nie jest to powszechna praktyka i nie zawsze podejmowane działania są skuteczne.
Drogą do zwiększenia wiedzy i podniesienia świadomości całego społeczeństwa w zakresie zmniejszania strat powodziowych jest edukacja, a w szczególności wprowadzenie tematyki powodziowej do szkolnych programów nauczania.

Zawartość
Ostateczny kształt wydawnictwa i jego zawartość jest efektem przemyślanych działań, których celem było przygotowanie kompleksowego i różnorodnego materiału mogącego służyć, zarówno, jako źródło informacji i gotowych pomocy dydaktycznych dla nauczycieli nie posiadających odpowiedniej wiedzy w zakresie powodzi, jak i dla nauczycieli realizujących w praktyce zajęcia dotyczące tej tematyki, ale poszukujących nowych pomysłów i inspiracji. Dla tych ostatnich przygotowane zostały propozycje warsztatów, które można w dowolny sposób rozwijać dostosowując ich zakres do indywidualnych potrzeb oraz poziomu nauczania. W efekcie wydawnictwo stanowi komplet materiałów zawierających:

  • podstawowy zasób wiedzy o metodach przygotowania się do powodzi, sposobach postępowania w czasie zagrożenia oraz po powodzi, przydatny dla wszystkich mieszkańców terenów zagrożonych powodzią
  • propozycje scenariuszy i warsztatów pozwalające zrealizować z uczniami zajęcia dotyczące tematyki powodziowej
  • testy wiedzy ułatwiające sprawdzenie osiągniętych efektów edukacyjnych
  • propozycje tematyki powodziowej możliwe do realizacji w ramach różnych przedmiotów dostosowane do podstawy programowej.
A to już wiesz?  Dziecięce emocje a powódź

Część z materiałów zawartych w wydawnictwie została opracowana przez pracowników Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej i doradcę metodycznego, a część powstała w ramach specjalnego konkursu na scenariusz zajęć dydaktycznych ogłoszonego przez IMGW i Starostwo Powiatowe w Kłodzku dla nauczycieli z terenu Kotliny Kłodzkiej. W ramach tego konkursu powstały ciekawe scenariusze zajęć do realizacji na różnych przedmiotach, które uwzględniają lokalną specyfikę w zakresie zagrożenia powodziowego oraz doświadczenia nauczycieli, którzy sami lub, których uczniowie, mieli do czynienia z powodzią.

Szkolenia dla nauczycieli konsultantów
Wydawnictwo Jak sobie radzić z powodzią uzyskało wiele pozytywnych opinii i ocen m.in. Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu, władz samorządowych oraz nauczycieli. Zostało ono wdrożone do praktyki, zarówno na szczeblu ogólnokrajowym, jak i lokalnym.
Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli (z rekomendacji Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu) uwzględnił w planach szkoleń na rok 2004 szkolenia wizytatorów oraz nauczycieli konsultantów ze wszystkich województw z wykorzystaniem tych materiałów. Szkolenia rozpoczęły się w lipcu. W ramach trzydniowych zajęć przeszkolono około 40 osób, które z kolei zobowiązane są do przeprowadzenia do 15 listopada 4 godzinnych warsztatów dla nauczycieli i do przekazania im wydawnictwa. W ten sposób zostanie przeszkolona coraz większa kadra nauczycieli oraz rozpowszechnione zostaną w szkołach w całej Polsce materiały dydaktyczne.
W trakcie pierwszego szkolenia przeprowadzono bardzo szczegółową ocenę przydatności wydawnictwa do celów nauczania z różnych punktów widzenia: zarówno przydatności do realizacji zajęć na różnych poziomach nauczania, jak i przydatności do nauczania uczniów o różnym stopniu wiedzy i doświadczeń w zakresie zjawiska powodzi oraz metod ochrony przed nią. Ocenie podlegała także jakość i poziom zawartych w wydawnictwie materiałów dydaktycznych, ich kompletność, możliwość dostosowywania przez nauczyciela do indywidualnych potrzeb, urozmaicenie proponowanych form nauczania, a także język.
Wydawnictwo zostało ocenione bardzo wysoko, pomimo wskazania na pewne braki. W szczególności podkreślono, jako pozytywną cechę to, że materiały nie „straszą” powodzią, ale pokazują uczniom, że powódź jest zjawiskiem, które wprawdzie ciągle nam grozi, ale do którego można się przygotować.

A to już wiesz?  Dziecięce emocje a powódź

Inne wdrożenia
Starostwo Powiatowe w Kłodzku przekazało Wydawnictwo (w formie książkowej i na CD) wszystkim szkołom podstawowym, gimnazjalnym i ponadgimnazjalnym z terenu Kotliny Kłodzkiej wraz z rekomendacją do wykorzystania przy realizacji zajęć dotyczących tematyki powodziowej.
Miejskie Centrum Reagowania i Ochrony Ludności w Raciborzu włączyło Wydawnictwo, jako element, do swojego programu profilaktyki przeciwpowodziowej – m.in. materiały zostały przekazane do szkół, gdzie są wykorzystywane do prowadzenia zajęć z uczniami.
Materiały zawarte w wydawnictwie zostały umieszczone (w formie plików do pobrania) w Portalu edukacyjnym dotyczącym powodzi i zagrożeń naturalnych „Wielka Woda” (www.powodz.info). Portal przygotowany i administrowany jest przez IMGW.
Wydawnictwo Jak sobie radzić z powodzią promowane jest przez IMGW wśród różnych instytucji zajmujących się problematyką powodzi (m.in. regionalnych zarządów gospodarki wodnej) oraz wśród władz lokalnych, z którymi współpracuje Instytut.

Materiały dydaktyczne dla nauczycieli 'Jak sobie radzić z powodzią' otrzymały w 2004 r. nagrodę Ministra Środowiska

Małgorzata Siudak
IMGW, Oddział w Krakowie

www.powodz.info/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=218&mode=thread&order=0

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy