PRZYWRACANIE WŁAŚCIWEGO STANU TECHNICZNEGO
CIĄGNIKÓW I MASZYN ROLNICZYCH
Wody powodziowe zalewające gospodarstwa rolne, niosą wiele
niebezpieczeństw dla ludzi, zwierząt, budynków, a takĹe pojazdów i maszyn
rolniczych. Przy ustępowaniu wody sprzęt rolniczy oblepiony zostaje mułem,
zawierającym niekiedy róĹnego rodzaju nieczystości z obór, gnojowni, szamb
i śmietników, a takĹe róĹnego rodzaju związki chemiczne.
Wszystko to niekorzystnie oddziałuje na ciągniki i maszyny będące częścią
warsztatu pracy rolnika.
Po ustąpieniu wód powodziowych naleĹy przystąpić niezwłocznie
do ratowania sprzętu. NaleĹy przy tym kierować się następującymi zasadami:
⢠Pierwszym krokiem przy przywracaniu właściwego stanu technicznego
pojazdów i maszyn rolniczych jest dokładne ich umycie i usunięcie
resztek mułu i zanieczyszczeń.
⢠Nie wolno uruchamiać silników spalinowych, gdyĹ moĹe to spowodować
powaĹną awarię, a w konsekwencji duĹe koszty naprawy. W przestrzeni
komory spalania moĹe znajdować się woda zdolna zniszczyć układ
tłokowo-korbowy, głównie głowicę silnika. Wodą moĹe być zalany takĹe
układ smarowania.
⢠Do uruchomienia silnika naleĹy go odpowiednio przygotować:
– wymontować wtryskiwacze,
– usunąć stare paliwo z układu zasilania (gdyĹ moĹe zawierać wodę) oraz
wymienić wkłady filtrów paliwowych. Dokładnie przedmuchać
przewody paliwowe spręĹonym powietrzem i oczyścić pompę zasilającą,
– rozrusznik i prądnicę rozebrać i oczyścić,
naleĹy bezwzględnie zajrzeć do regulatora napięcia – pozostałe elementy
instalacji elektrycznej dokładnie osuszyć. JeĹeli do akumulatorów
dostała się woda, naleĹy usunąć stary elektrolit, zalać je nowym
o gęstości ok. 1,23 g/cm3
i następnie ładować,
– zdjąć tłumik wydechu, przepłukać go, gdyĹ moĹe być zamulony,
i osuszyć,
– zdemontować filtr powietrza, umyć jego wnętrze w oleju napędowym,
osuszyć. Wkład filtra powietrza bezwzględnie wymienić.
Mokry filtr napełnić nowym olejem,
– spuścić olej z układu smarowania, tj. z miski olejowej silnika. Wymienić
filtr olejowy oraz dokonać płukania układu. Do płukania naleĹy uĹyć
oleju silnikowego małej lepkości, np. SAE 30, a w ostateczności takiego
jakiego uĹywamy zawsze. Olej wlać do minimalnego poziomu
oznaczonego na wskaĹşniku prętowym miski olejowej silnika. Płukanie
polega na kilkukrotnym, kilkunastosekundowym „kręceniu” rozrusznika,
co dodatkowo przy wtryskiwaczach pozwala na usunięcie wody
z przestrzeni nad tłokami. Po płukaniu usunąć olej (moĹe być uĹyty do innych celów), a silnik zalać świeĹym. Obowiązkowo
wymienić ponownie po 20 – 30 godz. pracy,
– wymienić olej w pompie wtryskowej i regulatorze obrotów – jeśli jest
to pompa tłoczkowa. Zamontować wtryskiwacze.
Dopiero tak przygotowany silnik moĹna próbować uruchomić.
⢠JeĹeli do przekładni tylnego mostu podnośnika i zwolnic dostała się
woda, naleĹy usunąć olej, przepłukać i zalać świeĹym.
⢠Nie wolno zapominać o układzie hamulcowym. JeĹeli dostała się do niego
woda, trzeba usunąć stary płyn, zastąpić go nowym. Układ odpowietrzyć.
⢠Wszystkie przeguby, sworznie po oczyszczeniu dokładnie nasmarować.
Opisane wyĹej czynności przywracania właściwego stanu technicznego
dotyczącego pojazdów rolniczych mogą być wykorzystywane przy innym
sprzęcie, np. kombajnach zboĹowych.
„Uzdatniony” w ten sposób sprzęt naleĹy uĹytkować ostroĹnie, gdyĹ
będzie on podatniejszy na awarie, np. sworznie układu kierowniczego mogą
się zacierać, to samo dotyczy zwrotnic i innych elementów. WaĹna tu będzie
znana zasada ograniczonego zaufania.
Trzeba tutaj dodać, Ĺe ciągniki rolnicze starszej generacji są mniej
wraĹliwe na zalanie wodą. Sprzęt nowej generacji, gdzie jest bardzo
rozbudowana instalacja elektryczna i występują elementy elektroniczne –
przeciwnie – jest bardziej wraĹliwy na wilgoć. Jest bardzo mało odporny
na zalanie wodą. Przywrócenie takiego sprzętu do stanu uĹywalności moĹe
(w wielu przypadkach) okazać się bardzo trudne lub wręcz niemoĹliwe.
mgr inĹ. Jan Bubień
http://sodr.pl/powodz_2010/Przywracanie_wlasciwego_stanu_technicznego_po_powodzi.pdf