INFORMACJA DLA POWODZIAN
POSTĘPOWANIE SANITARNE Z POMIESZCZENIAMI I PRZEDMIOTAMI UśYTKU PO POWODZI
W trakcie prowadzenia wszelkich prac oczyszczająco – dezynfekcyjnych naleĹy zakładać odzieĹ
ochronną: fartuchy, gumowe buty i rękawice. W/w czynności powinny być wykonywane z zachowaniem szczególnej ostroĹności, wyłącznie przez osoby
dorosłe. Czyszczenia i dezynfekcji pomieszczeń nie prowadzić w obecności dzieci.
ZASADY PRZYGOTOWANIA POMIESZCZEĹ DO UśYTKU PO POWODZI:
1. Sprawdzić w jakim stanie znajdują się budynki. 2. Otworzyć drzwi i okna w celu skutecznego wietrzenia. 3. Pomieszczenia wstępnie oczyścić z grubszych zanieczyszczeń (piasek, szlam, przedmioty pływające,
itp.) 4. nieczystości, które dostały się do pomieszczeń zbierać do pojemników na odpady komunalne. 5. Pomieszczenia dokładnie oczyścić wodą i środkami myjącymi, w celu usunięcia brudu i obniĹenia
liczby drobnoustrojów, poprzez kilkakrotne, staranne zmycie podłóg, ścian, schodów, powierzchni mebli, itp.
6. Po dokładnym oczyszczeniu, niektóre pomieszczenia lub powierzchnie dezynfekować (szczególnie te do przygotowywania i przechowywania Ĺywności). Do tego celu moĹna stosować preparaty na bazie chloru dostępne w handlu, dostosowane do stosowania w gospodarstwie domowym.
7. Po dezynfekcji (nie krócej niĹ 15 minut) powierzchnię zmyć wodą oraz pomieszczenia wietrzyć. 8. Wodę z czynności mycia i dezynfekcji naleĹy wylewać do kanalizacji.
ZASADY POSTĘPOWANIA Z PRZEDMIOTAMI CODZIENNEGO UśYTKU:
1. Oszacować wstępnie czy przedmioty zostaną przydatne do dalszego uĹytku. 2. KaĹdy przedmiot dokładnie umyć wodą ze środkiem myjącym a następnie zdezynfekować
(do dezynfekcji uĹywać dostępnych w handlu preparatów dostosowanych do stosowania w gospodarstwie domowym, wysokiej temperatury, nadmuchu gorącego powietrza, gotowania, wyparzania, prasowania, itp.)
3. Wyposa Ĺenie kuchenne, przedmioty mające kontakt z Ĺywnością (naczynia, sztućce, itp.) naleĹy dokładnie umyć, a następnie gotować w wodzie, najlepiej z dodatkiem sody (1-2 łyĹki na litr) w przykrytym naczyniu nie krócej niĹ 15 minut.
4. Bielizn ę pościelową i odzieĹ dokładnie wypłukać, a następnie uprać lub wygotować i prasować gorącym Ĺelazkiem.
UWAGA
1. Przy czyszczeniu z powierzchni, szczególnie odzieĹy zanieczyszczeń juĹ zaschniętych, naleĹy
chronić drogi oddechowe (zasłonić nos i usta tkaniną zwilĹoną wodą)
2. Z preparatów dezynfekcyjnych moĹe gwałtownie wydzielać się szkodliwy chlor, dlatego dezynfekcję naleĹy wykonywać w pomieszczeniach dobrze wietrzonych. Chronić drogi oddechowe (np. maską z tkaniny zwilĹoną wodą).
3. Do dezynfekcji pomieszczeń mieszkalnych nie stosować lizolu, wapna chlorowanego, ograniczyć stosowanie podchlorynu sodu. Środki do mycia i dezynfekcji naleĹy stosować ściśle w/g wskazań producenta podanych na etykiecie.
Opracowano przez Oddział Nadzoru Higieny Środowiska Wojewódzkiej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w Kielcach na podstawie Informacji dla powodzian opracowanej przez mgr B. Tadeusiak, dr K. Kanclerski
http://powiat.sandomierz.pl/content.php?sid=965b49d881eddf3e846a8ea930aad795&tr=cl&cms_id=142&p=