Podczas ostatniej Sesji Rady Miasta (9 czerwca) Prezydent Krakowa, Jacek Majchrowski przedstawił radnym wstępny raport o działaniach podejmowanych w związku z powodzią w maju 2010 roku oraz jej skutkach.
PowódĹş z maja 2010 roku była największą od czasów katastrofalnej powodzi z 1813 roku. Maksymalny poziom wody w Krakowie, na wodowskazie na Bielanach, 18 maja br. wyniósł 957 cm . Oznacza to, że poziom wody był o 87 cm wyższy od powodzi z 1997 roku. Przekroczone zostały także maksymalne stany wody z wielkich powodzi z 1970 i 1903 roku. Natężenie przepływu wody w przekroju stopnia wodnego Dąbie wynosiło w krytycznym momencie ok. 2480 m/s – co odpowiada tzw. wodzie 100 – letniej.
Bezpośrednia walka z powodzią, od momentu wprowadzenia aż do odwołania pogotowia przeciwpowodziowego, trwała aż 22 dni.
W dniach 16 – 23 maja wydano bezpośrednio 219 tysięcy worków dla umacniania wałów. W czasie trwania akcji ratowniczej zużyto ich ponad 300 tys. (w powodzi z 1997 – 50 tys. worków). W pozostałym zakresie, worki przekazywane były z innych magazynów przeciwpowodziowych, w tym z magazynu wojewódzkiego prowadzonego przez Małopolski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych.
Z magazynu wydano ponadto 1 758 metrów sześciennych piasku, pompy o łącznej wydajności 1000 l/s. oraz inny sprzęt niezbędny do prowadzenia akcji.
Zgodnie z ustaleniami komisji do spraw strat w infrastrukturze miejskiej (stan na dzień 7 czerwca i z pominięciem skutków nawalnych opadów z czerwca), straty wynoszą blisko 154 mln zł. Na straty te składają się w szczególności:
* straty w infrastrukturze drogowej na kwotę 52 mln 100 tys.,
* uszkodzenia obiektów mostowych na kwotę 6 mln 180 tys.,
* straty w placówkach opiekuńczo wychowawczych na kwotę ok. 2 mln 985 tys.,
* w placówkach oświatowych 3 mln 636 tys.
* w innych obiektach komunalnych na kwotę 82 mln 111 tys.
Szacunkami nie obejmowano strat jednostkowo poniżej 40 tys. zł.
W celu zapewniania prawidłowego finansowania działań ratowniczych Prezydent Jacek Majchrowski podjął decyzję o zmianie w planie wydatków z budżetu Miasta na 2010 rok i zwiększeniu planu wydatków w ZIKIT na te cele o kwotę 1 mln zł. Ponadto z rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe uruchomiono kwotę 150 tys. złotych z przeznaczeniem na prowadzenie akcji przeciwpowodziowej. Dodatkowo z budżetu państwa uzyskano na ten cel kwotę 100 tys. złotych. Działania polegające na: zamknięciu bram przeciwpowodziowych na prawym brzegu Wisły, montażu i demontażu systemu ścianek rozbieralnych na prawym i lewym brzegu Wisły, zamknięciu i demontażu zamknięcia Mostu Dębnickiego – sfinansowane zostały w ramach środków zabezpieczonych na te cele w budżecie na rok 2010 w kwocie 304 279 zł. Trwa jednocześnie obliczanie całościowych kosztów związanych z prowadzoną akcją przeciwpowodziową.
Koordynacja i informacja
W Centrum Zarządzania Kryzysowego od 16 maja pełniono 24 godzinny dyżur w pełnej obsadzie etatowej. Średnio, dziennie przyjmowano ok. 2 200 zgłoszeń telefonicznych. Pracownicy Centrum byli w stałym kontakcie ze Strażą Pożarną, Policją, Strażą Miejską, a także służbami: ZIKIT, MPWIK, ENION, MPEC oraz MPK. Dyżurni centrum zbierali i przekazywali takie informacje jak m.in.: o zalewanych lub podtapianych miejscach, o zapotrzebowaniu na piasek i worki, o zapotrzebowaniu na ciężkie pojazdy i pompy. Przygotowywali i nadzorowali także ewakuację ludności oraz udzielali informacji, w których miejscach można uzyskać specjalistyczną pomoc. Istotnym elementem akcji ratowniczej i pomocy dla mieszkańców było zapewnienie szczegółowej informacji o sytuacji powodziowej. W ciągu tygodnia, od 16 do 21 maja, zanotowano ponad 2,5 miliona wejść na stronę www.krakow.pl. Opublikowano na niej 168 komunikatów związanych z powodzią w tym na temat na temat stanu dróg, utrudnień komunikacyjnych, a także poziomu wody.
Pomoc dla poszkodowanych
Według stanu z dnia 02.03.2010r. do MOPS wpłynęło 639 wniosków o pomoc. Łącznie przygotowano do wypłaty zasiłków na kwotę 225 550zł dla 120 poszkodowanych osób i rodzin Wypłat zasiłków na kwotę do 20tys. i do 100 tys. dotąd nie realizowano. Aktualnie brak jest danych o liczbie rodzin kwalifikujących się do pomocy do wys. 20.000 zł oraz 100 tys. zł ze względu na brak wszczętych postępowań.
Pomoc udzielana rolnikom koordynowana jest w Wydziale Kształtowania Środowiska UMK. Zgłoszenia strat od rolników (to jest osób posiadających gospodarstwa rolne o powierzchni co najmniej 1 ha) przyjmowane są w oparciu o formularze przekazane z Urzędu Wojewódzkiego. Zgłoszenia te są sprawdzane, także w Wydziale Podatków i Opłat – pod względem powierzchni i zostaną wysłane do Wojewody, który następnie powoła komisję (z udziałem pracowników UMK), która będzie szacować szkody w terenie. Obecnie nie jest jeszcze znana forma zapowiadanej pomocy dla poszkodowanych rolników. Do 4 czerwca przyjęto około 150 zgłoszeń rolników, głównie z terenu Nowej Huty, Przewozu, Rybitw. Na terenie Krakowa według szacunkowych ocen straty w uprawach rolnych obejmują obszar zalanych upraw ok. 700 ha a straty w uprawach rolnych na podtopionych terenach szacuje się w wysokości od 50 – 100%.
Rozmiar strat poniesionych w infrastrukturze komunalnej, jest bardzo rozległy, jest jednak niewspółmiernie ograniczony wobec skali zagrożenia które wystąpiło. W najbliższych tygodniach – po zakończeniu szacowania strat – opracowany zostanie szczegółowy plan odbudowy infrastruktury. Remonty i naprawy w części pokryte zostaną w ramach ubezpieczenia.
2 czerwca Prezydent Krakowa, Jacek Majchrowski ,wystąpił do Prezesa Rady Ministrów z projektem przepisów zawieszających na okres 2 lat dokonywanie wpłat do budżetu państwa przez miasta poszkodowane w wyniku powodzi (tzw. „janosikowe”). Prezydent zaproponował również Zwolnienie z podatku od nieruchomości gruntów i budynków, które zostały dotknięte skutkami tegorocznej powodzi oraz zwolnienie z podatku rolnego zalanych falą powodziową gruntów. Odbyło się pierwsze czytanie projektów uchwał w tej sprawie podczas sesji rady Miasta Krakowa. Warunkiem zwolnienia byłoby złożenie stosownego wniosku w terminie do 15 września. Właściciele nieruchomości do wniosku musieliby dołączyć dokumentację potwierdzającą, ze ich własność ucierpiała ( w szczególności zaświadczenie z Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, protokoły sporządzone przez ubezpieczycieli, czy dokumentację fotograficzną). Zwolnienie od podatku w przypadku podatników prowadzących działalność gospodarczą stanowiłoby pomoc . Dlatego też, te osoby, składając wniosek musiałby przedłożyć zaświadczenie o pomocy , jaką otrzymali w 2010 roku i w ciągu dwóch ostatnich lat.
Zwolnienie od podatku dotyczyłoby zobowiązań za drugie półrocze 2010 roku.
W Urzędzie Miasta Krakowa, przy Placu Wszystkich Świętych 3-4 od 25 maja br. działa punkt informacyjny dla osób poszkodowanych w powodzi. W godzinach od 9 – 15 dyżurują pracownicy Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, studenci z akademickich poradni prawnych, fundacji i stowarzyszeń:
1. Fundacja Academia Iuris – porady prawne
2. Studencka Poradnia Prawna Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego – porady prawne
3. Biuro Porad Obywatelskich – porady prawne i socjalne
4. Stowarzyszenie Dobrej Nadziei – porady socjalne
5. Polska Młodych – porady prawne i socjalne
Oprócz pomocy prawnej, pomocy przy pisaniu wniosków a także wskazówek, adresów i telefonów, gdzie można uzyskać pomoc, w punkcie informacyjnym mieszkańcy otrzymają ulotkę zawierającą informacje dotyczące m.in. sposobów pozbywania się wody z zalanych pomieszczeń, osuszania budynków, zapobiegania rozwojowi grzybów i pleśni.
Ponadto we wszystkich lokalizacjach Urzędu Miasta Krakowa na stanowiskach podawczo – informacyjnych poszkodowani w powodzi mieszkańcy mogą składać wnioski o zasiłek celowy do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej. Pracownicy stanowisk informacyjno – podawczych kierują również do miejsc gdzie udzielana jest pomoc osobom poszkodowanym w powodzi. (WAŚ)
Informacje zawarte z raporcie będą na bieżąco aktualizowane
Data komunikatu: 2010-06-10
http://krakow.pl/komunikaty/?MODE=mpkom&TYPE=show&kom_id=11688