W poniedziałek, 21 czerwca 2010 r. w Starostwie Powiatowym w Krakowie odbyło się Połączone posiedzenie Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego i Komisji Bezpieczeństwa i Porządku. Posiedzenie otworzył starosta krakowski Józef Krzyworzeka witając członków zespołu, komisji oraz zaproszonych gości. Głównym tematem posiedzenia było omówienie stanu bezpieczeństwa na terenie powiatu krakowskiego, ze szczególnym uwzględnieniem dwóch tematów. Pierwszym z nich było omówienie sytuacji kryzysowej, która powstała w wyniku długotrwałych, intensywnych opadów deszczu oraz konieczne działania zapobiegawcze. Drugi temat dotyczył działań podejmowanych przez służby, inspekcje i straże dla zapewnienia bezpieczeństwa mieszkańców i turystów, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa, wypoczynku dzieci i młodzieży podczas zbliżających się wakacji.
Starosta krakowski Józef Krzyworzeka przedstawił sytuacje w I półroczu roku 2010, wspominał styczniowym ataku zimy czego skutkiem był długotrwały brak prądu w zachodnio-północnej części powiatu krakowskiego oraz sytuacji powodziowej w maju i czerwcu br. Następnie poprosił reprezentantów gmin: Czernichów, Igołomia – Wawrzeńczyce, Liszki, Skawina o przedstawienie wniosków w związku z zaistniałą sytuacja powodziową, dotyczących podjęcia koniecznych działań na przyszłość. Burmistrz Słomnik Paweł Knafel wspomniał, że na terenie gminy wystąpiły głównie lokalne podtopienia. Wójt Michałowic Antoni Rumian, mówił, o znikomym zagrożeniu, jedynie o wystąpieniu lokalnych podtopień. Wnioski dla wszystkich gmin powiatu krakowskiego wzmocnienie wałów, udrożnienie przydrożnych rowów. Starosta zaproponował pomoc przy uzyskaniu środków z budżetu państwa dla Małopolskiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych.
Ryszard Gaczoł, Komendant Miejski Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie przypomniał, że podczas akcji przeciwpowodziowej zadysponowano siły i środki z innych województw. Państwową Straż Pożarną wspierali strażacy ochotnicy, których nie dotknęła powódĹş. W okresie w działaniach ratowniczo – gaśniczych od 16 do 26 maja br. na terenie powiatu krakowskiego brało udział 2 290 ochotników i 645 strażaków zawodowych. Komendant poddał też wniosek aby zakupić na gminę jedną pompę o dużej wydajności. Komendant podziękował wszystkim służbom za współpracę podczas akcji.
Wadim Dyba Komendant Powiatowy Policji w Krakowie (KPP) podsumowując przypomniał, że w okresie powodzi wprowadzono stan podwyższonej gotowości, w trakcie którego policjanci pracowali na zmianach 12-to godzinnych. KPP uzyskała również wsparcie sił i środków z Komendy Wojewódzkiej Policji (KWP). Głównymi zadaniami Policji, związanymi z akcją przeciwpowodziowa było: zabezpieczenie nieprzejezdnych dróg, monitorowanie poziomu wód, pomoc przy ewakuacji, przeciw działanie szabrownictwu w domach które zostały opuszczone. Dwa radiowozy policyjne zostały zalane podczas prowadzenia akcji. Jednym z wniosków skierowanych przez KPP do KWP było, poprawienie systemu łączności radiowej między służbami.
Artur Kania reprezentujący Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej – Rzeka Wisła, mówił, że przy współpracy z Małopolskim Zarządem Melioracji i Urządzeń Wodnych dokonali oceny zniszczeń wzdłuż całych brzegów rzeki Wisły. Zgłoszono do Wojewody i do Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej odcinki które są najpilniejsze do wykonania zabezpieczeń i prac remontowych. Przedstawił również wniosek skierowany do gmin o zakup pompowni o dużej wydajności i ulokowania ich na głównych rowach, które zbierają wodę z całych terenów.
Antoni Łach z Małopolskiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych (MZMiUW) poinformował, że wszystkie szkody powodziowe są spisane i zweryfikowane. Aktualnie MZMiUW czeka tylko na przydział odpowiednich środków, które pozwolą na przystąpienie do remontów i napraw. Przedstawiciel MZMiUW odpowiadał na zgłaszane wcześniej przez gminy wnioski. Na koniec pierwszej części posiedzenia starosta Krzyworzeka zapoznał wszystkich uczestników posiedzenia z wnioskami dotyczącymi sytuacji kryzysowej w miesiącu maju i czerwcu powstałej w skutek długotrwałych i intensywnych opadów deszczu. Jednocześnie poprosił o przesłanie w terminie do końca tygodnia do Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego wniosków uzupełniających, które jeszcze podczas potkania się mogły nasunąć.
W drugiej części posiedzenia części omawiane były prewencyjne działania podejmowane przez służby, inspekcje i straże dla zapewnienia bezpieczeństwa mieszkańców i turystów, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa, wypoczynku dzieci i młodzieży podczas wakacji. Reprezentant KPP w Krakowie przedstawił prezentacje dotyczącą bezpieczeństwa podczas tegorocznych wakacji, zapewniając, że policja wzorem lat poprzednich będzie ze szczególną uwagą zabezpieczać bezpieczeństwo wypoczynku dzieci i młodzieży z powiatu krakowskiego oraz przyjezdnych. Komendant Miejski Państwowej Straży Pożarnej poinformował że zgłoszone obiekty wypoczynkowe poddano czynnościom kontrolno – rozpoznawczym. Sprawdzane są pod względem bezpieczeństwa budynków. Aleksander Palczewski, Małopolski Kurator Oświaty zaznaczył, że w Urzędzie Wojewódzkim ma być wypracowany model kontroli placówek. Dodał, że w ramach wypoczynku finansowanego z Ministerstwa Edukacji Narodowej z terenu Powiatu Krakowskiego skorzysta 150 dzieci z terenów, które dotknęła powódĹş(gm. Liszki i Skawina).
Rudolf Suchanek, dyrektor Ojcowskiego Parku Narodowego zwrócił się z prośbą o sfinansowanie zakupu defibrylatora, który będzie zamontowany w muzeum Ojcowskiego Parku Narodowego, motywując swoją prośbę dużą liczbę odwiedzających turystów w różnym wieku. Józef Baran z Ośrodka Nad Zalewem, zaznaczył że akwen Kryspinowski nie ucierpiał w wyniku powodzi. Co tydzień przez sanepid są przeprowadzane badania wody i umieszczane na stronie internetowej Ośrodka Nad Zalewem.
Lista obecności posiedzenia Komisji Bezpieczeństwa i Porządku oraz Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego w dniu 21 czerwca 2010 r., które odbyło się w siedzibie Starostwa Powiatowego w Krakowie:
Zaproszeni goście
⢠Aleksander Palczewski, Małopolski Kurator Oświaty
⢠Rudolf Suchanek, Dyrektor Ojcowskiego Parku Narodowego
⢠Józef Baran , Prezes Zarządu Ośrodka Rekreacji i Wypoczynku „Nad Zalewem”
⢠Krzysztof Sury, Józef Gibek, Urząd Gminy Czernichów
⢠Katarzyna Dziwiszowska, Urząd Gminy Igołomia-Wawrzeńczyce
⢠Roman Korzeniak, Urząd Gminy Liszki
⢠Antoni Rumian, Wójt Gminy Michałowice
⢠Dawid Żuchowicz, Z – ca Burmistrza Miasta i Gminy Skała
⢠Wiesława Putaj, Urząd Miasta i Gminy Skawina
⢠Zdzisława Dziuba, Urząd Gminy Zabierzów
⢠Władysław Kacprzyk, Urząd Gminy Zielonki
Powiatowy Zespół Zarządzania Kryzysowego:
⢠Józef Krzyworzeka, Przewodniczący Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego
⢠Marian Paszcza, zastępca Przewodniczącego Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowe
Jednostki powiatowe
⢠Katarzyna Kapelak, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
⢠Gabriela Więcek – Kroczek, Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego
⢠Andrzej Pałach, dyrektor Zarządu Dróg Powiatu Krakowskiego
Instytucje zewnętrzne
⢠Tomasz Wróblewski, Krakowskie Pogotowie Ratunkowe
⢠Jan Banaś, Z-ca Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego
⢠Kazimierz Żak, Powiatowy Lekarz Weterynarii
⢠Jamrozik Piotr, Placówka Straży Granicznej w Krakowie – Balicach
⢠Bogdan Żelazo, Dyrektor ds.. Komunikacji Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie
⢠Krzysztof Wesołowski, Zakład Gazowniczy w Krakowie
⢠Jerzy Stopa, Zarząd Oddziału Powiatowego ZOSP RP
⢠Waldemar Karwacki, Prezes Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego
⢠Artur Kania, zastępca dyrektora RZGW ds. Zarządu Zlewni Wisły Krakowskiej
⢠Ryszard Rembilas, zastępca dyrektora Małopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Krakowie
⢠Tadeusz Żaba, zastępca dyrektora ds. Uzdatniania i Dystrybucji Wody Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji
⢠Andrzej Róg, Dyrektor ds. Zarządzania Siecią Enion S.A. Oddział w Krakowie
Starostwo Powiatowe
⢠Halina Gociewicz, zastępca dyrektora Wydziału Organizacyjnego i Spraw Obywatelskich
⢠Marian Prusik, dyrektor Wydziału Komunikacji
⢠Stanisław Pac, zastępca dyrektora Wydziału Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa
⢠Olgierd Ślizień, rzecznik prasowy
Komisja Bezpieczeństwa i Porządku
⢠Andrzej Osiniak, radny powiatu, członek
⢠Komisji Bezpieczeństwa i Porządku
⢠Piotr Goraj, wiceprzewodniczący Rady Powiatu w Krakowie, członek
⢠Komisji Bezpieczeństwa i Porządku
⢠Paweł Kafel, burmistrz Słomnik, członek Komisji Bezpieczeństwa i Porządku
⢠Ryszard Gaczoł, Komendant Miejski Państwowej Straży Pożarnej
⢠Tomasza Waszczuk, Zastępca Prokuratora Rejonowego Kraków – Śródmieście Wschód
⢠Leszek Dolny, Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa Obywateli Rady Powiatu w Krakowie
⢠Wadim Dyba,Komendant Powiatowy Policji w Krakowie
⢠Dariusz Juchacz, Komenda Powiatowa Policji w Krakowie
Ĺşródło: http://powiat.krakow.pl/aktualnosci,task,show,id,630,posiedzenie-powiatowego-zespolu-zarzadzania-kryzysowego-i-komisji-bezpieczenstwa-i-porzadku.html